Τρίτη 6 Νοεμβρίου 2012

13 - Προσκυνηματική μαρτυρία για το άφθαρτο χέρι της Αγίας Μαρίας της Μαγδαληνής που φυλάσσεται στην Ι. Μ. Σίμωνος Πέτρας Αγίου Όρους

Μονή Σίμωνος Πέτρας Άθως
Η Ιερά Μονή Σίμωνος Πέτρας Αγίου Όρους



Στην Ιερά Μονή της Σιμωνόπετρας Αγίου Όρους φυλάσσεται και το λείψανο του αριστερού χεριού της Αγίας Μυροφόρου και Ισαποστόλου Μαρίας της Μαγδαληνής που είναι αδιάφθορο. Την εποχή που πρωτοπροσκύνησα το αδιάφθορο χέρι, αυτό παρουσιαζόταν γυμνό πάνω σε ένα κόκκινο βελούδο, όχι δηλαδή μέσα σε μία θήκη, όπως αφήνει να εννοηθεί η φωτογραφία.

λειψανοθήκη λείψανα Μαρία Μαγδαληνή Τίμιο Ξύλο Κήρυκος
Λειψανοθήκη της Ιεράς Μονής Σίμωνος Πέτρας Αγίου Όρους
που περιέχει τεμάχιο Τιμίου Ξύλου,
το άφθαρτο χέρι της Αγίας Μυροφόρου και Ισαποστόλου Μαρίας της Μαγδαληνής
και το ποδαράκι του τρίχρονου Αγίου Μάρτυρος Κηρύκου.

Απόγευμα στο αρχονταρίκι της μονής, ο αρχοντάρης διηγείται περί του αγίου λειψάνου σε ομάδα προσκυνητών.

- Το χέρι είναι άφθαρτο, με όλο του το δέρμα και τους τένοντες. Διατηρείται σε φυσική θερμοκρασία ζωντανού σώματος και ευωδιάζει. Μάλιστα εξαιτίας των θαυμάτων της, η Αγία Μαρία η Μαγδαληνή θεωρείται και δεύτερος κτήτορας της Σιμωνόπετρας.

- Λένε, πάτερ, πως όσοι το ασπάζονται διαπιστώνουν ότι είναι θερμό.



- Ναι, είναι αλήθεια. Όσοι το ασπάζονται με ευλάβεια και πίστη διαπιστώνουν τη φυσική θερμότητα ζωντανού σώματος.

Χαμογελούμε λίγο αμήχανοι. «Και τι γίνεται, πάτερ, αν το ασπαστείς και δεν είναι θερμό», ρωτά κάποιος.

- Να σας πω... Κάποιος προσκυνητής το ασπάστηκε, αλλά δεν το ένοιωσε θερμό, ενώ όλοι οι φίλοι του το ένοιωθαν θερμό. Τότε έπεσε σε κατάθλιψη, ήταν σκεφτικός όλη την ώρα, και τελικά μάς το αποκάλυψε και ζήτησε τη βοήθειά μας. Ο γέροντας τού συνέστησε να εξομολογηθεί, να προσευχηθεί στην Αγία Μαρία τη Μαγδαληνή, και να ξαναπροσκυνήσει το ιερό της λείψανο την άλλη μέρα. Πράγμα που έγινε. Την άλλη μέρα, ο προσκυνητής, αφού εξομολογήθηκε, ασπάστηκε το χέρι της και ένοιωσε μεγάλη θερμότητα και ευωδία να εξέρχεται του λειψάνου. Ευχαριστούσε δε μετά δακρύων. Μετά δακρύων!

- Ποιά λέτε να ήταν η αιτία, πάτερ;

- Τι να σας πω! Η Αγία Μαρία η Μαγδαληνή απωθείται από τις σαρκικές αμαρτίες. Σαρκικοί άνθρωποι με πορνείες, μοιχείες και τα τέτοια, αναδίδουν πνευματική δυσωδία που η Αγία την αποστρέφεται. Ίσως ήθελε να δείξει τη δυσαρέσκειά της και την αποστροφή της.

«Πω, πω, πάτερ, να σ’ αποστρέφεται ακόμα και το λείψανο για τις σαρκικές σου αμαρτίες!» λέει κάποιος.

- Αύριο που θα προσκυνήσετε μετά τη θεία λειτουργία, παρατηρήστε μία μικρή πληγή στην πάνω πλευρά του χεριού. Σα να λείπει ένα μικρό κομμάτι. Οι ρώσοι μοναχοί στις αρχές του εικοστού αιώνα, που είχε πολλούς τότε το Άγιον Όρος, το είχαν σε μεγάλη ευλάβεια. Κάποιοι από αυτούς, όπως το ασπάζονταν, το δάγκαναν κρυφά και έκοβαν ένα μικρό κομματάκι, μια ακίδα, για ευλογία. Το έκρυβαν στο στόμα τους. Μέχρι να τους πάρουν είδηση οι μοναχοί τότε της μονής, είχε γίνει μια μικρή πληγή.

Την άλλη μέρα το πρωί τα ιερά λείψανα της μονής εκτίθενται προς προσκύνηση.

Ο φίλος μου που συνταξιδεύουμε είναι πρώτος. Το ασπάζεται και τινάζεται. Έρχομαι δεύτερος. Προσκυνώ. Ο φίλος μου με κοιτάζει με μεγάλα εκστατικά λαμπερά μάτια.

«Πω, πω, τι κάψιμο ήταν αυτό! Μ’ έκαψε τα χείλη! Τό’ νοιωσες; Καίει τα χείλη! Τό’ νοιωσες;» μού λέει με έξαψη.

Ελληνικό Ινστιτούτο Βενετίας εικόνα
Μη μου άπτου,
γύρω στο 1500, 73x84εκ., άγνωστος Κρητικός ζωγράφος.
Αρχείο του Ελληνικού Ινστιτούτου Βενετίας.
Στην εικόνα παριστάνεται η εμφάνιση του Χριστού στη Μαγδαληνή,
σύμφωνα με το ευαγγέλιο του Ιωάννη (Ιω. 20, 15-17).
Ο αναστημένος Χριστός, με εμφανείς τις πληγές στην πλευρά, τα πόδια και τα χέρια του,
στρέφεται προς τη Μαρία Μαγδαληνή που είναι γονατισμένη
και της απαγορεύει να τον αγγίξει.
Δίπλα στη Μαγδαληνή αναγράφονται τα λόγια που απηύθυνε στον Χριστό
νομίζοντας ότι είναι ο κηπουρός που είχε μεταφέρει το σώμα του Κυρίου σε άλλη θέση.
Ο κήπος στον οποίο πραγματοποιείται η συνάντηση
αποδίδεται με χαμηλή βλάστηση και μικρά δέντρα,
ενώ αριστερά εικονίζεται βράχος με σπήλαιο,
όπου υπάρχει η σαρκοφάγος του Χριστού με τα οθόνια και το σουδάριο.

Ελληνικό Ινστιτούτο Βενετίας εικόνα
Λεπτομέρεια της προηγούμενης εικόνας.
Η ΑΓ(ΙΑ) ΜΑΡΙΑ Η ΜΑΓΔΑΛΙΝΗ,
Κ(ΥΡΙ)Ε ΕΙ ΣΥ ΕΒΑΣΤΑΣΑΣ ΑΥΤ(ΟΝ), ΕΙΠΕ ΜΟΙ ΠΟΥ ΕΘΗΚΑΣ ΑΥΤ(ΟΝ) ΚΑΓΩ ΑΥΤ(ΟΝ) ΑΡΩ
ΡΑΒΒΟΥΝΗ

Ελληνικό Ινστιτούτο Βενετίας εικόνα
Μαρία η Μαγδαληνή,
τρίτο τέταρτο 17ου αιώνα, 26x32,5εκ., Κωνσταντίνος Τζάνες.
Αρχείο του Ελληνικού Ινστιτούτου Βενετίας.
Ο ζωγράφος αντιγράφει εδώ μία χαλκογραφία του J. Sadeler
η οποία εικονίζει τη Μαρία Μαγδαληνή καθισμένη στο έδαφος πλάι στην αδειανή σαρκοφάγο,
με τα χέρια δεμένα γύρω από τα γόνατα και με θλιμμένη έκφραση στο πρόσωπο.
Το μυροδοχείο είναι ακουμπισμένο στο κάλυμμα της σαρκοφάγου
και στο βάθος αριστερά, εικονίζεται ο Γολγοθάς με τους τρεις σταυρούς.
Δεξιά βρίσκεται ένας οξυκόρυφος βράχος με δύο δέντρα.
 Πηγές:

ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΙΣΤΙΤΟΥΤΟ ΒΕΝΕΤΙΑΣ (για τις εικόνες)


Update (25/12/2018)

Την ίδια εμπειρία είχε και ο ποιητής Άγγελος Σικελιανός, όταν επισκέφθηκε το Άγιον Όρος τον Νοέμβριο του 1914 μαζί με τον Νίκο Καζαντζάκη. Η εμπειρία του αυτή πέρασε και στο τελευταίο τετράστιχο του ποιήματός του 'Μαγδαληνή' από την ποιητική του συλλογή 'Πάσχα Ελλήνων'.

...
Μαγδαληνή, Μαγδαληνή, του πόθου μέγα αστέρι·
σε μοναστήρι ανέβασες κ’ εμένανε πιστό,
για να φιλήσω λείψανο το ατίμητο Σου χέρι·
κ᾽ ήταν ακόμα, ως πίθωσα τα χείλια μου, ζεστό!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...