|
Η βυζαντική κοσμηματοθήκη από σκαλιστό πορφυρό ελεφαντόδοντο (Τρουά, Γαλλία). |
Μετά την άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους Λατίνους Σταυροφόρους το 1204, ο καθολικός επίσκοπος της πόλης Τρουά της Γαλλίας (γαλλ. Troyes) Jean Langlois, μετέφερε πίσω στην πατρίδα του πολλούς θησαυρούς, ανάμεσα στα οποία και μία κοσμηματοθήκη από σκαλιστό πορφυρό ελεφαντόδοντο. Σε αυτήν συγκεκριμένα την κασετίνα τοποθέτησε διάφορα λείψανα αγίων και κειμήλια του Πάθους του Χριστού ανάμεσα στα οποία και έναν ήλο της Σταύρωσης. Η κασετίνα και τα λείψανα βρίσκονται ακόμα στον Θησαυρό του Καθεδρικού της Τρουά. Η λειψανοθήκη θα κάνει προσεχώς μία ανάρτηση για τα λείψανα που μεταφέρθηκαν στην Τρουά μέσα σε αυτήν την κοσμηματοθήκη, αλλά σε αυτή την ανάρτηση θα ασχοληθούμε με την ίδια την κοσμηματοθήκη.
|
Η προθήκη στον εκκλησιαστικό θησαυρό του Καθεδρικού της πόλης Τρουά της Γαλλίας, όπου βρίσκεται η βυζαντινή κοσμηματοθήκη από σκαλιστό πορφυρό ελεφαντόδοντο. |
Η βυζαντινή κοσμηματοθήκη είναι του 10ου αιώνα, φτιαγμένη από ελεφαντόδοντο και βαμμένη με πορφυρό χρώμα. Τα μεταλλικά ελάσματα που συγκρατούν τις διάφορες πλευρές μεταξύ τους είναι μεταγενέστερα, τα αυθεντικά ήσαν και αυτά από ελεφαντόδοντο. Οι διαστάσεις της είναι 26,4 εκ. μήκος, 13,4 εκ. ύψος και 13 εκ. πλάτος.
Το ελεφαντόδοντο έχει σκαλιστεί με διάφορες σκηνές κυνηγιού. Η πρόσοψη και η πίσω πλευρά της κοσμηματοθήκης αναπαριστούν δύο σκηνές κυνηγιού. Στην πρόσοψη δύο στρατιωτικά εξοπλισμένοι ιππείς που βρίσκονται συμμετρικά κυνηγούν ένα λιοντάρι, ο ένας με ακόντιο και ο άλλος με τόξο. Ο αριστερός ιππέας φοράει κράνος με φτερά (το λεγόμενο τούφα). Στην πίσω σκηνή ένας στρατιωτικά εξοπλισμένος πεζός κυνηγάει με τη βοήθεια τριών σκύλων έναν αγριόχοιρο. Στις πλαϊνές πλευρές πουλί, μάλλον φοίνικας, μέσα σε πλούσια βλάστηση. Στην πάνω όψη της βυζαντινής αυτής κοσμηματοθήκης παρουσιάζονται εκατέρωθεν περιτειχισμένης πόλης και συμμετρικά μεταξύ τους δύο ένοπλοι βυζαντινοί αυτοκράτορες φορώντας στέμμα με πρεπενδούλια, με κρεμαστά δηλαδή στα πλάγια διακοσμητικά, κρατώντας ακόντια και ιππεύοντας πλούσια διακοσμημένα άλογα, ενώ οι κάπες τους ανεμίζουν στον άνεμο. Στην είσοδο της πόλης, η Τύχη της πόλης φαίνεται να στρέφεται προς τον δεξιό αυτοκράτορα και να του προσφέρει νικητήριο στέμμα. Στο πάνω μέρος της πόλης ο λαός επευφημεί πάνω στα τείχη και στα κάστρα. Η εικόνα δεν περιγράφει με ρεαλισμό ένα ιστορικό γεγονός, αλλά έχει έντονη συμβολική χροιά. Επειδή η κοσμηματοθήκη είναι του 10ου αιώνα μπορούμε να υποθέσουμε ότι ίσως απεικονίζονται εδώ ο μελλοντικός αυτοκράτορας Ρωμανός Β' (959-963), την περίοδο που ήταν συναυτοκράτορας (από το 949) με τον πατέρα του Κωνσταντίνο Ζ΄ τον Πορφυρογέννητο.
Δείτε περισσότερες φωτογραφίες παρακάτω:
|
Η βυζαντική κοσμηματοθήκη από σκαλιστό πορφυρό ελεφαντόδοντο (Τρουά, Γαλλία). |
|
Η βυζαντική κοσμηματοθήκη από σκαλιστό πορφυρό ελεφαντόδοντο (Τρουά, Γαλλία). |
|
Στην
πρόσοψη δύο στρατιωτικά εξοπλισμένοι ιππείς που βρίσκονται συμμετρικά
κυνηγούν ένα λιοντάρι, ο ένας με ακόντιο και ο άλλος με τόξο. |
|
Ο αριστερός ιππέας φοράει κράνος με φτερά (το λεγόμενο τούφα). |
|
Πουλί, μάλλον φοίνικας, μέσα σε πλούσια βλάστηση. |
|
Πουλί, μάλλον φοίνικας, μέσα σε πλούσια βλάστηση. |
|
Ένας στρατιωτικά εξοπλισμένος πεζός κυνηγάει με τη βοήθεια τριών σκύλων έναν αγριόχοιρο. |
|
Ένας στρατιωτικά εξοπλισμένος πεζός κυνηγάει με τη βοήθεια τριών σκύλων έναν αγριόχοιρο. |
|
Πουλί, μάλλον φοίνικας, μέσα σε πλούσια βλάστηση. |
|
Εκατέρωθεν περιτειχισμένης πόλης και συμμετρικά μεταξύ τους δύο ένοπλοι βυζαντινοί αυτοκράτορες φορώντας στέμμα με πρεπενδούλια,
με κρεμαστά δηλαδή στα πλάγια διακοσμητικά, κρατώντας ακόντια και
ιππεύοντας πλούσια διακοσμημένα άλογα, ενώ οι κάπες τους ανεμίζουν στον
άνεμο. Στην είσοδο της πόλης, η Τύχη της πόλης φαίνεται να στρέφεται προς τον δεξιό αυτοκράτορα και να του προσφέρει νικητήριο στέμμα. |
|
Στο πάνω μέρος της πόλης ο λαός επευφημεί πάνω στα τείχη και στα κάστρα. Η Κωνσταντινούπολη, ο Κωνσταντίνος Ζ΄ ο Πορφυρογέννητος και ο Ρωμανός Β' ; |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου