|
Το βυζαντινό αντίγραφο του Αγίου Μανδηλίου στη Γένοβα. |
Στην ανάρτηση 12 - Αντίγραφο του Ιερού Μανδηλίου στο Βατικανό (San Silvestro in Capite) η λειψανοθήκη είχε ασχοληθεί με το αντίγραφο του Αγίου Μανδηλίου που αποθησαυρίζεται στο San Silvestro in Capite στο Βατικανό. Στο τέλος εκείνης της ανάρτησης παρουσιάζονταν άλλα διάσημα αντίγραφα του Αγίου Μανδηλίου ανάμεσα στα οποία και το αντίγραφο του Αγίου Μανδηλίου στη Γένοβα (Ιταλία) σημειώνοντας επιπλέον ότι το πλαίσιο είναι βυζαντινό, της παλαιολόγειας εποχής, ενώ η εικόνα βυζαντινή του 11ου αιώνα. 'Οποιος αναγνώστης μάλιστα πρόσεχε καλύτερα το πλαίσιο, θα έβλεπε ότι περιμετρικά υπάρχουν δέκα μικρές εικόνες με ελληνικές επιγραφές που διηγούνται την ιστορία του Αγίου Μανδηλίου.
Μετά από αρκετή έρευνα η λειψανοθήκη κατάφερε να βρει και σας παρουσιάζει παρακάτω δέκα λεπτομερείς φωτογραφίες της πρωτότυπης ξύλινης βυζαντινής εικόνας με τις κατασκευαστικές της λεπτομέρειες, αλλά και σε μεγέθυνση άλλες δέκα εικόνες του πλαισίου που αφηγούνται την ιστορία του Αγίου Μανδηλίου μαζί με πλήρη μεταγραφή των ελληνικών τους τίτλων.
|
Γένοβα, Ιταλία. |
Το βυζαντινό αντίγραφο του Αγίου Μανδηλίου στη Γένοβα αγιογραφήθηκε τον 11ο αιώνα. Το πλαίσιο της εικόνας είναι της παλαιολόγειας εποχής και έγινε τον 14ο αιώνα, ενώ ο δίσκος και η διακόσμηση με τις πολύτιμες πέτρες έγιναν το 1702. Το βυζαντινό αντίγραφο του Αγίου Μανδηλίου στη Γένοβα δωρήθηκε το 1362 (ή το 1372 ή το 1388, διαφωνούν οι πηγές) από τον Ιωάννη Ε´ Παλαιολόγο, βυζαντινό αυτοκράτορα (1342-1391) στον Δόγη της Γένοβας Leonardo Montaldo, σε μια προσπάθεια του βυζαντινού αυτοκράτορα να αποκομίσει στρατιωτική βοήθεια εναντίο ντων Οθωμανών Τούρκων. Από το 1388, το βυζαντινό αντίγραφο του Αγίου Μανδηλίου αποθησαυρίζεται στην εκκλησία Chiesa di San Bartolomeo degli Armeni, στη Γένοβα της Ιταλίας.
Οι κατασκευαστικές λεπτομέρειες:
|
Η αυθεντική αγιογραφία πάνω σε ξύλο λεύκας είναι του 11ου αιώνα. Με ερυθρογραφία τα αρχικά ΙΣ ΧΣ. |
|
Η πίσω πλευρά της εικόνας. Με ερυθρογραφία μεγάλος σταυρός που οι άκρες του απολήγουν σε φυτικά κοσμήματα. |
|
|
Το διακοσμητικό πλαίσιο της εικόνας. |
|
Λεπτομέρεια της διακόσμησης του πλαισίου (κάτω τμήμα). |
|
Λεπτομέρεια της διακόσμησης του πλαισίου (κάτω τμήμα). |
|
Λεπτομέρεια της διακόσμησης του πλαισίου (πάνω τμήμα). |
|
Λεπτομέρεια της διακόσμησης του πλαισίου. |
|
Επιγραφή: ΤΟ ΑΓΙΟΝ |
|
Επιγραφή: ΜΑΝΔΗΛΙΟΝ |
|
Η πίσω πλευρά του δίσκου όπου τοποθετήθηκε το βυζαντινό αντίγραφο του Άγιου Μανδηλίου. Κατασκευάστηκε το 1702. |
Οι εικόνες με την ιστορία του Αγίου Μανδηλίου:
|
Επιγραφή: Ο ΑΥΓΑΡΟΣ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΧΡΙΣΤΟΝ ΤΟΝ ΑΝΑΝΙΑΝ ΑΠΟΣΤΕΛΛΩΝ |
|
Επιγραφή: Ο ΑΝΑΝΙΑΣ ΤΟΝ ΧΡΙΣΤΟΝ ΜΗ ΔΥΝΑΜΕΝΟΣ ΙΣΤΟΡΗΣΑΙ |
|
Επιγραφή: ΝΙΠΤΟΜΕΝΟΣ Ο ΧΡΙΣΤΟΣ |
|
Επιγραφή: Ο ΧΡΙΣΤΟΣ ΤΟ ΜΑΝΔΥΛΙΟΝ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΠΙΣΤΟΛΗΝ ΤΩ ΑΝΑΝΙΑ ΔΙΔΟΥΣ |
|
Επιγραφή: Ο ΑΝΑΝΙΑΣ ΤΟ ΜΑΝΔΗΛΙΟΝ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΠΙΣΤΟΛΗΝ ΤΩ ΑΥΓΑΡΩ ΔΙΑΚΟΜΙΖΩΝ |
|
Επιγραφή: Ο ΑΥΓΑΡΟΣ ΤΟ ΕΙΔΩΛΟΝ ΚΑΤΑΛΥΣΑΣ ΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ ΙΣΤΗΣΙ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ |
|
Επιγραφή: Ο ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΑΠΟΚΑΛΥΨΕΙ ΔΙΑ ΤΟΥ ΚΕΡΑΜΕΙΟΥ ΤΟ ΜΑΝΔΗΛΙΟΝ ΑΝΤΕΙΧΙΖΕΙ |
|
Επιγραφή: ΑΠΟΚΑΛΥΨΕΙ ΤΟ ΜΑΝΔΗΛΙΟΝ ΔΙΑΚΑΛΥΠΤΕΙ ΤΟΥ ΚΕΡΑΜΙΔΙΟΥ ΕΧΟΝΤΟΣ ΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ |
|
Επιγραφή: Ο ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΤΟ ΕΛΑΙΟΝ ΤΩ ΠΥΡΙ ΕΠΙΧΕΩΝ ΤΟΥΣ ΠΕΡΣΑΣ ΚΑΤΕΚΑΥΣΕ |
|
Επιγραφή: ΤΟΥ ΜΑΝΔΗΛΙΟΥ ΚΟΜΙΖΟΜΕΝΟΥ ΕΙΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΠΟΛΗ ΔΑΙΜΟΝΙΖΟΜΕΝΟΣ ΙΑΘΗ |
Υστερόγραφο: Έχει παρατηρηθεί ότι τα δύο αντίγραφα του Αγίου Μανδηλίου, αυτό της Γένοβας και το άλλο του Βατικανού (San Silvestro in Capite) έχουν τόσες ομοιότητες που είναι βέβαιο ότι ακολουθούν πιστά ένα κοινό πρότυπο, πιθανότατα αυτό του αυθεντικού Αγίου Μανδηλίου (το Μανδήλιο της Έδεσσας) , που όμως χάθηκε στα χρόνια της Γαλλικής Επανάστασης από την εκκλησία Sainte-Chapelle του Παρισιού, όπου βρισκόταν μετά τη δήωση των ιερών κειμηλίων της Θεοτόκου του Φάρου από τους λατίνους σταυροφόρους της Δ΄ λατινικής σταυροφορίας και την αγορά τους από τον Λουδοβίκο Θ΄ της Γαλλίας έναντι ενός αμύθητου ποσού.
Το αντίγραφο του Αγίου Μανδηλίου της Γένοβας (αριστερά) και του Βατικανού (αριστερά). Τό πρόσωπο του Χριστού και στις δύο εικόνες έχει επεξεργαστεί για να γίνει πιο ορατό. Η ομοιότητα των δύο μορφών είναι εντυπωσιακή.
Για τους Βυζαντινούς το Άγιο Μανδήλιο (το Μανδήλιο της Έδεσσας) ήταν η κατεξοχήν απτή απόδειξη της σάρκωσης του Λόγου. Έτσι, η αναπαράσταση του, πλην των άλλων που μπορούσε να σημαίνει, χρησίμευε και ως σύμβολο του μυστηρίου αυτού. Συνιστούσε το πιο αδιάσειστο, απτό, τεκμήριο της θείας ενανθρώπισης.
|
Εικόνα του Αγίου Μανδηλίου από τον Κρητικό αγιογράφο Εμμανουήλ Τζάνε.
Ιδιοκτησία της Ελισάβετ Β΄και του Βασιλικού Οίκου του Ηνωμένου Βασιλείου.
Πνευματικά δικαιώματα της εικόνας: Royal Collection Trust / © HM Queen Elizabeth II 2013. |
Σχετικές αναρτήσεις:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου