![]() |
Η λειψανοθήκη του Κόνραντ φον Κρόσιγκ |
Ο Κόνραντ φον Κρόσιγκ (Konrad von Krosigk, †21 Ιουνίου 1225) ήταν ρωμαιοκαθολικός επίσκοπος του Χάλμπερσταντ (Halberstadt) από το 1201 έως το 1209. Ήταν επίσης σταυροφόρος της Δ΄ Σταυροφορίας.
Ο Κρόσιγκ εντάχθηκε στον στρατό της Δ' Σταυροφορίας στη Βενετία, η οποία είχε ανακηρύξει την Ιερουσαλήμ ως επίσημο προορισμό της, αλλά αντ' αυτού έπλευσε στην Κωνσταντινούπολη. Ο επίσκοπος του Χάλμπερσταντ έπαιξε σημαντικό ρόλο στα γεγονότα της Σταυροφορίας. Ήταν μία από τις ηγετικές της προσωπικότητες. Η ηγεσία του στρατού ήταν βέβαια στα χέρια του Βονιφάτιου του Μομφερράτου και του Βενετού δόγη Ενρίκου Δάνδολου, αλλά συμμετείχε στην πνευματική της ηγεσία. Υποστήριζε με πάθος την κατάκτηση της Κωνσταντινούπολης και διαβεβαίωνε τους Σταυροφόρους ότι ο αγώνας εναντίον της ήταν νόμιμος, αφού οι Έλληνες ήταν προδότες, δολοφόνοι και άπιστοι υπήκοοι των νομίμων αυτοκρατόρων. Οι Έλληνες που δεν αναγνώριζαν το πρωτείο του Πάπα ήταν κατ'αυτόν εχθροί του Θεού.
Μετά την κατάληψη της Κωνσταντινούπολης, πήρε στην κατοχή του πολλά πολύτιμα αντικείμενα από τις βυζαντινές εκκλησίες, από την εκκλησία του Φάρου, την εκκλησία των Δώδεκα Αποστόλων και άλλες εκκλησίες της Κωνσταντινούπολης. Σύμφωνα επίσης με δικές του πληροφορίες, ο λατίνος αυτοκράτορας της Κωνσταντινούπολης – πιθανώς ο αυτοκράτορας Βαλδουίνος Α' ́ – του έδωσε επιπλέον πολλά πολύτιμα αντικείμενα, κειμήλια, λειτουργικά σκεύη και μεταξωτά υφάσματα, τα οποία έχουν διατηρηθεί μέχρι σήμερα στο Σκευοφυλάκειο του Καθεδρικού Ναού του Χάλμπερσταντ.
Όταν επέστρεψε ο Κρόσιγκ στην επισκοπή του Χάλμπερσταντ, στις 16 Αυγούστου 1205, είχε μαζί του πολλά σημαντικά κειμήλια, λείψανα και θησαυρούς στις αποσκευές του. Κήρυξε αυτήν την ημέρα ως ημέρα πάνδημης εορτής προς τιμήν αυτών των λειψάνων ("Adventus Reliquarum") και τη συνδύασε με εκτεταμένη χρήση συγχωροχαρτίων. Αυτό οδήγησε σε μια άνθηση του Καθεδρικού Ναού της πόλης και της έδρας του επισκόπου του Χάλμπερσταντ ως προσκυνηματικού κέντρου.
Ύστερα από οκτώ χρόνια, ο Κρόσιγκ παραιτήθηκε από επίσκοπος και μόνασε σε ένα κιστερκιανό μοναστήρι μέχρι το θάνατό του το 1225.
Η ΛΕΙΨΑΝΟΘΗΚΗ έχει παρουσιάσει μέχρι τώρα ένα μικρό μόνο μέρος από αυτούς τους βυζαντινούς θησαυρούς στις ακόλουθες αναρτήσεις:
222 - Από την Κωνσταντινούπολη στη Γερμανία: διαρπαγμένα ιερά λείψανα
466 - Λείψανο του αγίου Μηνά του Καλλικέλαδου στο Ηalberstadt Γερμανίας
479 - Πρωτότυπο βυζαντινό εγκόλπιο λειψανοθήκη με αίμα και μύρο του Αγίου Δημητρίου
626 - Δύο εγκόλπια λειψανοθήκες του Αγίου Δημητρίου στο Χάλμπερσταντ της Γερμανίας
Διαβάστε περισσότερα παρακάτω:
Η λειψανοθήκη του Κρόσιγκ είναι ένα από τα εξαιρετικά έργα του Σκευοφυλακείου του Καθεδρικού Ναού του Χάλμπερσταντ και μια σημαντική μαρτυρία οικειοποίησης της τέχνης των Βυζαντινών στην ευρωπαϊκή τέχνη του 13ου αιώνα. Αφετηρία της λειψανοθήκης αποτέλεσε η δωρεά λειψάνων του επισκόπου Κόνραντ φον Κρόσιγκ, τα οποία είχε φέρει από την Κωνσταντινούπολη. Τόσο με την ευκαιρία της παραίτησης του από επίσκοπος, όσο και με το θάνατό του, αυτά τα λείψανα ήρθαν στην κατοχή του Καθεδρικού Ναού, έτσι η παραγωγή αυτής της λειψανοθήκης πραγματοποιήθηκε μετά το 1225.
Πρέπει να σημειώσουμε εδώ ότι δεν είναι σίγουρο αν όλα τα λείψανα που βρίσκονται σε αυτή την λειψανοθήκη είναι μέρος της δωρεάς του Κόνραντ φον Κρόσιγκ ή ότι προέρχονται όλα από το Βυζάντιο.
Σε ξύλινο ορθογώνιο πλαίσιο, το οποίο είναι πλούσια διακοσμημένο στο μπροστινό μέρος με χρυσό, φιλιγκράν και περισσότερους από 200 πολύτιμους και ημιπολύτιμους λίθους, μαργαριτάρια, πλάκες σμάλτου, ορεία κρύσταλλο κτλ., ...
... μέσα σε πλαίσια υπάρχουν τα ακόλουθα λείψανα, τα οποία αναγνωρίζονται από επιγραφές γραμμένες σε περγαμηνή ('αυθεντικοποίηση λειψάνων').
Η λειψανοθήκη του Κόνραντ φον Κρόσιγκ (λεπτομέρεια) |
1 Στο κέντρο βυζαντινή ορθογώνια επάργυρη πινακίδα με παράσταση της Σταύρωσης του 7ου αιώνα.
2 Τίμιο Ξύλο
3 Τίμιο Ξύλο s(an)c(t)a cruce
4 Ιερά Άκανθα <από τον Ακάνθινο Στέφανο> spinea co(rona)
5 Εκ του σώματος του Χριστού <? ίσως μαλλιά> de corp(or)e d(omi)ni
6 Μαλλιά της Παναγίας de c(ri)nib(u)s s(anct)e marie v(irginis)
7 <Λείψανο> Μαρίας Μαγδαληνής marie m
8 <Λείψανο> Ανδρέα andree
9 <Λείψανο> Άννας anne
10 <Λείψανο> Σιλβέστρου <Α', Πάπα Ρώμης (314 - 335)> silvestri
Η λειψανοθήκη του Κόνραντ φον Κρόσιγκ (λεπτομέρεια) |
11 <Λείψανο> Ιακώβου <του Αδελφόθεου> // Ιωάννη Βαπτιστή iacob(i) // joha(nnis) bapt(iste)
12 <Λείψανο> Ματθία Αποστόλου math(e)i ap(ostol)i
13 <Λείψανο> Πέτρου Αποστόλου petri a(postoli)
14 <Λείψανο> Αγίου Παύλου s(ancti) pauli
15 Εκ της ενδυμασίας του Ιωάννη του Ευαγγελιστή de vestib(us) ioh(ann)is ew(a)n(geliste)
16 <Λείψανο> Ανδρέα Αποστόλου andree ap(osto)li
Η λειψανοθήκη του Κόνραντ φον Κρόσιγκ (λεπτομέρεια) |
17 <Λείψανο> Φιλίππου Αποστόλου // Αγίου Ιακώβου Αποστόλου philippi ap(osto)li // s(an)c(t)i iacob[i] ap(osto)li maioris
18 <Λείψανο> Μάρκου του Ευαγγελιστή marci ew(angeliste)
19 <Λείψανο> Σίμωνος simonis
20 <Λείψανο> Θωμά Αποστόλου thome a(postoli)
21 <Λείψανο> Λουκά του Ευαγγελιστή // Βαρθολομαίου luce [e]w(angeliste) // bartholo(mei)
22 <Λείψανο> Ματθαίου Αποστόλου math[i]e ap(osto)li
Η επιλογή του υλικού – χρυσός, πολύτιμοι λίθοι και ορεία κρύσταλλος – και του σχήματος – η ορθογώνια, τετράγωνη διάταξη με τα δώδεκα πλαίσια - θήκες, που καταλαμβάνουν οι δώδεκα απόστολοι και ο Χριστός στη μέση – θα μπορούσε να αντανακλά την περιγραφή της "ουράνιας Ιερουσαλήμ" σύμφωνα με την Αποκάλυψη του Ιωάννη (21:10 - 22:1), η οποία μεταφράστηκε σε μορφή λειψανοθήκης. Η σκόπιμη πρόθεση να απεικονιστεί η λειψανοθήκη ως η "Ουράνια Ιερουσαλήμ" με τις δώδεκα πύλες και τους τοίχους της με τη μορφή λειψανοθήκης ενισχύεται από τον αριθμό των δώδεκα πλαισίων, αν και περισσότερα από δώδεκα λείψανα είναι ενσωματωμένα σε αυτά.
![]() |
Η λειψανοθήκη του Κόνραντ φον Κρόσιγκ |
... καὶ ἔδειξέ μοι τὴν πόλιν τὴν ἁγίαν ῾Ιερουσαλὴμ καταβαίνουσαν ἐκ τοῦ οὐρανοῦ ἀπὸ τοῦ Θεοῦ, ἔχουσαν τὴν δόξαν τοῦ Θεοῦ· ὁ φωστὴρ αὐτῆς ὅμοιος λίθῳ τιμιωτάτῳ ὡς λίθῳ ἰάσπιδι κρυσταλλίζοντι· ἔχουσα τεῖχος μέγα καὶ ὑψηλόν,
ἔχουσα πυλῶνας δώδεκα, καὶ ἐπὶ τοῖς πυλῶσιν ἀγγέλους δώδεκα, καὶ ὀνόματα ἐπιγεγραμμένα, ἅ ἐστιν ὀνόματα τῶν δώδεκα φυλῶν τῶν υἱῶν ᾿Ισραήλ. ἀπ᾿ ἀνατολῶν πυλῶνες τρεῖς, καὶ ἀπὸ βορρᾶ πυλῶνες τρεῖς, καὶ ἀπὸ νότου πυλῶνες τρεῖς, καὶ ἀπὸ δυσμῶν πυλῶνες τρεῖς. καὶ τὸ τεῖχος τῆς πόλεως ἔχον θεμελίους δώδεκα, καὶ ἐπ᾿ αὐτῶν δώδεκα ὀνόματα τῶν δώδεκα ἀποστόλων τοῦ ἀρνίου. Καὶ ὁ λαλῶν μετ᾿ ἐμοῦ εἶχε μέτρον κάλαμον χρυσοῦν, ἵνα μετρήσῃ τὴν πόλιν καὶ τοὺς πυλῶνας αὐτῆς καὶ τὸ τεῖχος αὐτῆς. καὶ ἡ πόλις τετράγωνος κεῖται, καὶ τὸ μῆκος αὐτῆς ὅσον καὶ τὸ πλάτος. καὶ ἐμέτρησε τὴν πόλιν ἐν τῷ καλάμῳ ἐπὶ σταδίους δώδεκα χιλιάδων· τὸ μῆκος καὶ τὸ πλάτος καὶ τὸ ὕψος αὐτῆς ἴσα ἐστί. καὶ ἐμέτρησε τὸ τεῖχος αὐτῆς ἑκατὸν τεσσαράκοντα τεσσάρων πηχῶν, μέτρον ἀνθρώπου, ὅ ἐστιν ἀγγέλου. καὶ ἦν ἡ ἐνδόμησις τοῦ τείχους αὐτῆς ἴασπις, καὶ ἡ πόλις χρυσίον καθαρόν, ὅμοιον ὑάλῳ καθαρῷ. οἱ θεμέλιοι τοῦ τείχους τῆς πόλεως
παντὶ λίθῳ τιμίῳ κεκοσμημένοι· ὁ θεμέλιος ὁ πρῶτος ἴασπις, ὁ δεύτερος σάπφειρος, ὁ τρίτος χαλκηδών, ὁ τέταρτος σμάραγδος, ὁ πέμπτος σαρδόνυξ, ὁ ἕκτος σάρδιον, ὁ ἕβδομος χρυσόλιθος, ὁ ὄγδοος βήρυλλος, ὁ ἔνατος τοπάζιον, ὁ δέκατος χρυσόπρασος, ὁ ἑνδέκατος ὑάκινθος, ὁ δωδέκατος ἀμέθυστος. καὶ οἱ δώδεκα πυλῶνες δώδεκα μαργαρῖται· ἀνὰ εἷς ἕκαστος τῶν πυλώνων ἦν ἐξ ἑνὸς μαργαρίτου. καὶ ἡ πλατεῖα τῆς πόλεως χρυσίον καθαρὸν ὡς ὕαλος διαυγής. Καὶ ναὸν οὐκ εἶδον ἐν αὐτῇ· ὁ γὰρ Κύριος ὁ Θεὸς ὁ παντοκράτωρ ναὸς αὐτῆς ἐστι, καὶ τὸ ἀρνίον. καὶ ἡ πόλις οὐ χρείαν ἔχει τοῦ ἡλίου οὐδὲ τῆς σελήνης ἵνα φαίνωσιν αὐτῇ· ἡ γὰρ δόξα τοῦ Θεοῦ ἐφώτισεν αὐτήν, καὶ ὁ λύχνος αὐτῆς τὸ ἀρνίον. καὶ περιπατήσουσι τὰ ἔθνη διὰ τοῦ φωτὸς αὐτῆς, καὶ οἱ βασιλεῖς τῆς γῆς φέρουσι τὴν δόξαν καὶ τὴν τιμὴν αὐτῶν εἰς αὐτήν, καὶ οἱ πυλῶνες αὐτῆς οὐ μὴ κλεισθῶσιν ἡμέρας· νὺξ γὰρ οὐκ ἔσται ἐκεῖ· καὶ οἴσουσι τὴν δόξαν καὶ τὴν τιμὴν τῶν ἐθνῶν εἰς αὐτήν. καὶ οὐ μὴ εἰσέλθῃ εἰς αὐτὴν πᾶν κοινὸν καὶ ὁ ποιῶν βδέλυγμα καὶ ψεῦδος, εἰ μὴ οἱ γεγραμμένοι ἐν τῷ βιβλίῳ τῆς ζωῆς τοῦ ἀρνίου. Καὶ ἔδειξέ μοι ποταμὸν ὕδατος ζωῆς λαμπρὸν ὡς κρύσταλλον, ἐκπορευόμενον ἐκ τοῦ θρόνου τοῦ Θεοῦ καὶ τοῦ ἀρνίου
Περισσότερες πληροφορίες:
https://www.dom-schatz-halberstadt.de/
https://st.museum-digital.de/object/104731
https://www.inschriften.net/halberstadt-dom/inschrift/nr/di075-0001.html?tx_hisodat_sources%5BitemsPerPage%5D=10&tx_hisodat_sources%5BorderBy%5D=10&tx_hisodat_sources%5BascDesc%5D=10&tx_hisodat_sources%5Baction%5D=show&tx_hisodat_sources%5Bcontroller%5D=Sources&cHash=e11d51031e43b177dd62e1971cb5a4c9
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου