Σάββατο, 27 Απριλίου 2013

82 - Τίμιο Ξύλο από τη Γαλλία (πρώτο μέρος)


Η προετοιμασία του Σταυρού, τοιχογραφία του Agnolo GADDI, περίπου 1380, Basilica di Santa Croce, Φλωρεντία.
Η προετοιμασία του Σταυρού, τοιχογραφία του Agnolo GADDI, περίπου 1380, Basilica di Santa Croce, Φλωρεντία.

Η βάση δεδομένων Palissy του Γαλλικού Υπουργείου Πολιτισμού απογράφει τη γαλλική πολιτιστική κληρονομιά. Περιέχει περίπου 350.000 εγγραφές, εκ των οποίων 90.000 περίπου εγγραφές συνοδεύονται από φωτογραφία και 65.000 περίπου εγγραφές από πλήρη φάκελλο με υλικό τεκμηρίωσης. 

Η βάση δεδομένων Palissy είναι μέρος ενός συνεκτικού και καλά οργανωμένου δίκτυου πέντε βάσεων δεδομένων καταγραφής και τεκμηρίωσης της γαλλικής πολιτιστικής κληρονομιάς (Palissy, Thésaurus, Mérimée, Mémoire, Archidoc) και βρίσκεται εδώ: (http://www.culture.gouv.fr/culture/inventai/patrimoine/).

Η αναζήτηση του όρου "λειψανοθήκη" (reliquaire) στη βάση δεδομένων Palissy επέστρεψε 7.253 εγγραφές, ενώ ο όρος "λειψανο-σταυροθήκη" (croix-reliquaire), που επιστρέφει επίσης αποτελέσματα και για τον όρο "σταυροθήκη με τεμάχιο Τιμίου Σταυρού" (croix-reliquaire de la Vraie Croix), απέδωσε 849 εγγραφές, εκ των οποίων οι 196 συνοδεύονται και από φωτογραφία του αντικειμένου.

Μια πρώτη επιλογή, συνολικά 53 φωτογραφιών, παρουσιάζεται εδώ από 44 σταυρούς που περιέχουν σε ειδική, ορατή θήκη, συνήθως στη μέση, μικροτεμάχια Τιμίου Ξύλου, συνήθως και αυτά σε σχήμα μικροσκοπικού σταυρού. Μερικές πολύ συνοπτικές πληροφορίες δίδονται στις λεζάντες των φωτογραφιών (συνήθως η χρονολογία κατασκευής του φέροντος σταυρού), αφού όλες οι διαθέσιμες πληροφορίες μπορούν να αναζητηθούν στη βάση δεδομένων Palissy.

Μερικές πρωταρχικές παρατηρήσεις: από το τυχαίο δείγμα των 44 σταυρών λίγοι είναι οι  προγενέστεροι του 18ου αιώνα, με τον παλαιότερο να ανάγεται στον 12ο αιώνα. Οι περισσότεροι σταυροί είναι του δεύτερου μισού του 18ου ή του 19ου αιώνα, δείγμα της ανάκαμψης της Καθολικής Εκκλησίας μετά τη λαίλαπα της Γαλλικής Επανάστασης. Δεν είναι ίσως ευρύτατα γνωστό, αλλά η Γαλλική Επανάσταση επέπεσε με ιδιαίτερη μανία στις εκκλησίες (και στα αββαεία), τις οποίες έκλεινε ή άλλαζε τη χρήση τους, αφού πρώτα κατέστρεφε τις λειψανοθήκες τους και σκότωνε τους ιερείς τους. ΟΙ πληροφορίες αυτές μπορούν να ανιχνευθούν ακόμη και στις ιστορικές πληροφορίες που συνοδεύουν τις  περιγραφές των σταυρών στη βάση δεδομένων Palissy.

 
Σπάνιο αναμνηστικό της Γαλλικής Επανάστασης. Παριστάνει μία γκιλοτίνα, όργανο εκτελέσεων, και φέρει την επιγραφή MORT AUX TYRANS (= Θάνατος στους τυράννους). Τέλη 18ου αιώνα.
Σπάνιο αναμνηστικό της Γαλλικής Επανάστασης. Παριστάνει
μία γκιλοτίνα, όργανο εκτελέσεων, και φέρει την επιγραφή
MORT AUX TYRANS (= Θάνατος στους τυράννους).
Τέλη 18ου αιώνα.






Τρίτη, 16 Απριλίου 2013

81 - Ένας άγνωστος Έλληνας άγιος από τη Νάξο είναι ο προστάτης της Ναμύρ, πρωτεύουσας της Βαλονίας του Βελγίου


Ο Ναξιώτης Άγιος Aubain.  Ο πίνακας του άγνωστου ζωγράφου(περίπου 1500) βρίσκεται στην Πινακοθήκη της Ουάσιγκτον (National Gallery of Art).
Ο Ναξιώτης Άγιος Aubain.
Ο πίνακας που είναι άγνωστου ζωγράφου (περίπου 1500)
βρίσκεται στην Πινακοθήκη της Ουάσιγκτον (National Gallery of Art).



Γεννημένος το 360 στο ελληνικό νησί της Νάξου, ο Aubain παρουσιάστηκε περίπου το 380 στο Άγιο Αμβρόσιο Μεδιολάνων, διαφεύγοντας από το νησί του, όπου οι Ορθόδοξοι καταδιώκονταν από τους Αρειανούς. Μετέπειτα ο Άγιος Αμβρόσιος Μεδιολάνων τον έστειλε στη Γαλατία ως ιεραπόστολο επιφορτισμένο με τον εκχριστιανισμό των παγανιστών, αλλά  και τον αγώνα εναντίον των αιρετικών Αρειανών, οι οποίοι είχαν αρνηθεί τη θεότητα του Ιησού και είχαν καταδικαστεί από την Οικουμενική Σύνοδο της Νίκαιας το 325. Ο Aubain θα δράσει στη Γαλλία πριν από την άφιξη του το 404 στη Μαγεντία (Mainz) στη Γερμανία. Εκεί κυνηγημένος από αιρετικούς ή σύμφωνα με άλλους ειδικούς από εισβολείς Βανδάλους, θα αποκεφαλιστεί το 406. 


Ο Ναξιώτης Άγιος Aubain.  Το άγαλμα στην εκκλησία του St. Alban στη Dießen am Ammersee.
Ο Ναξιώτης Άγιος Aubain.
Το άγαλμα στην εκκλησία του St. Alban στη Dießen am Ammersee.

Ο θρύλος λέει ότι μετά τον αποκεφαλισμό το σώμα του Aubain θα σηκωθεί όρθιο, θα πάρει στα χέρια το κεφάλι που συνέχισε να ψέλνει ύμνους στο Θεό και θα προχωρήσει μέχρι το σημείο που ήθελε να ταφεί. Για αυτό θεωρείται κεφαλοφόρος άγιος και παριστάνεται στην τέχνη να κρατάει το κεφάλι στα χέρια του. Στο μέρος που πέθανε θα χτιστεί αργότερα ένα μεγάλο αββαείο, κέντρο Βενεδικτίνων μοναχών, που όμως θα καταστραφεί ολοκληρωτικά το 1552. Όλα ή μέρος των λειψάνων του Αγίου και Μάρτυρα Aubain θα μεταφερθούν τον 11ο αιώνα στην Ναμύρ του Βελγίου, όπου θα γίνει ο προστάτης του Καθεδρικού, της επισκοπής, αλλά και της πόλης της Ναμύρ, πρωτεύουσας της Βαλονίας του Βελγίου. Είναι επίσης και ο προστάτης  άγιος της Μαγεντίας (Mainz) της Γερμανίας.


Ο Καθεδρικός της Ναμύρ, ο μοναδικός καθεδρικός ναός στο Βέλγιο χτισμένος σε ακαδημαϊκό ύστερο μπαρόκ.  Ωραιότατη η πρόσοψη του ναού με τις κορινθιακές κολώνες.
Ο Καθεδρικός της Ναμύρ, ο μοναδικός καθεδρικός ναός στο Βέλγιο χτισμένος σε ακαδημαϊκό ύστερο μπαρόκ.
Ωραιότατη η πρόσοψη του ναού με τις κορινθιακές κολώνες.


Η πόλη Ναμύρ (ενίοτε και Ναμούρ) του Βελγίου.
Η πόλη Ναμύρ
(ενίοτε και Ναμούρ)
του Βελγίου.




80 - Οι ορθόδοξοι άγιοι και μάρτυρες του Βελγίου (πριν το σχίσμα)


Σύγχρονη ρωσική εικόνα "Σύναξις των Βέλγων Ορθοδόξων Αγίων".
Σύγχρονη ρωσική εικόνα "Σύναξις των Βέλγων Ορθοδόξων Αγίων".



Δημοσιεύθηκε στό Περιοδικό "Ορθόδοξη Παράδοση" (φ. 4/1993, σελ. 30 – 33, καί φ. 1/1994, σελ. 12 – 21) από τον Αντώνιο Μάρκου, στα αγγλικά, ένας πρωταρχικός κατάλογος με τους προ του σχίσματος Βέλγους Ορθόδοξους Αγίους και Μάρτυρες που ευαγγέλισαν το Βέλγιο κατά τη διάρκεια των πρώτων αιώνων μετά Χριστόν. Αυτή η λίστα αναδημοσιεύεται επίσης εδώ.

Οι προ του σχίσματος Βέλγοι Ορθόδοξοι Άγιοι και Μάρτυρες υπενθυμίζουν με το παράδειγμά τους σε όλους τους λαούς της Ευρωπαϊκής Ηπείρου, ότι η Αγία Ορθόδοξη Πίστη, στο πρόσωπο όλων των Αγίων που είχαν ευαγγελισθεί τους κατοίκους της κατά τη διάρκεια της πρώτης χιλιετίας μ.Χ., είναι το μόνο ασφαλές θεμέλιο πάνω στο οποίο η ευρωπαϊκή ενότητα θα πρέπει να ιδρυθεί και να αναπτυχθεί.



Κυριακή, 14 Απριλίου 2013

79 - Η ομόνοια στο τυπικό βυζαντινό δαχτυλίδι γάμου

Χρυσό ενεπίγραφο βυζαντινό δαχτυλίδι γάμου του 4ου - 5ου αιώνα. Επιγραφή: ΟΜΟΝΟΙΑ.
Χρυσό ενεπίγραφο βυζαντινό δαχτυλίδι γάμου του 4ου - 5ου αιώνα. Επιγραφή: ΟΜΟΝΟΙΑ.

Ο γάμος, κατά το βυζαντινό δίκαιο, είναι "ανδρός και γυναικός συνάφεια και συγκλήρωσις του βίου παντός, θείου τε και ανθρωπίνου δικαίου κοινωνία". Η βάση του οικογενειακού δικαίου, ο γάμος, σημαίνει:
  • ανδρός και γυναικός συνάφεια: καθιερώνεται η μονογαμία
  • συγκλήρωσις του βίου παντός: κηρύσσεται το αδιάσπαστο της ένωσης
  • θείου δικαίου κοινωνία:  απαιτείται στενότατη ηθική κοινωνία των συζύγων και
  • κοινωνία ανθρωπίνου δικαίου: αναγνωρίζεται πλήρη ισότητα δικαιωμάτων μεταξύ ανδρός και γυναικός.


Κατά τη βυζαντινή εποχή επικρατούσε το έθιμο να δίνει ο γαμπρός δώρο στη νύφη το δαχτυλίδι του γάμου. Έδινε και μία ζώνη. Έχουν σωθεί πολλά γαμήλια δαχτυλίδια παρά ζώνες. Μόνο οι πλούσιοι έδιναν και τα δύο δώρα. Τα δαχτυλίδια δεν ήταν μόνο χρυσά αλλά και ασημένια ή ακόμα και χάλκινα. Τα χρυσά δαχτυλίδια ήταν στρογγυλά ή οκταγωνικά. Είχαν διακόσμηση με βιβλικές σκηνές στις επτά πλευρές τους. Η 8η είχε συνήθως ένθετη διακόσμηση με μικρό πλακίδιο από πολύτιμο λίθο με κάποια σκηνή γάμου. 

Σπάνιο οκταγωνικό βυζαντινό δαχτυλίδι γάμου με σκηνές από το βίο του Ιησού Χριστού  και με την Ανάληψη στο κέντρο. Υλικά: χρυσός και νιέλο. 6ος αιώνας.
Σπάνιο οκταγωνικό βυζαντινό δαχτυλίδι γάμου με σκηνές από το βίο του Ιησού Χριστού
και με την Ανάληψη στο κέντρο. Υλικά: χρυσός και νιέλο. 6ος αιώνας.



78 - Απόπειρα κλοπής των ιερών λειψάνων του Αγίου Δημητρίου


Η λάρνακα με τα άγια λείψανα του Αγίου Δημητρίου στον ομώνυμο ναό στη Θεσσαλονίκη.
Η λάρνακα με τα άγια λείψανα του Αγίου Δημητρίου στον ομώνυμο ναό στη Θεσσαλονίκη.


Πληροφορηθήκαμε καθυστερημένα ότι έγινε απόπειρα κλοπής των αγίων και ιερών λειψάνων του Αγίου Δημητρίου, ευτυχώς χωρίς επιτυχία.

Μία έρευνα στο Google αποκαλύπτει πόσο συχνές είναι τώρα οι διαρρήξεις των Ιερών Ναών στην Ελλάδα που συνδυάζονται και με κλοπές αγίων λειψάνων από ιερόσυλους, δείγμα και αυτό του ηθικού και κοινωνικού ξεπεσμού μας. Αδυνατούμε όμως και εμείς, από τη δική μας πλευρά, να διαφυλάξουμε, όπως πρέπει, τα "ιερά και όσια" του γένους μας. 



Το δελτίο τύπου της Ιεράς Μητροπόλεως Θεσσαλονίκης (10/04/2013).
Το δελτίο τύπου της Ιεράς Μητροπόλεως Θεσσαλονίκης (10/04/2013).



77 - Ανοιχτή πρόσβαση στα βιβλία του Μητροπολιτικού Μουσείου Τέχνης της Νέας Υόρκης


Το κεντρικό μέρος του στέμματος του Κωνσταντίνου Θ' του Μονομάχου. Βρίσκεται στη Βουδαπέστη της Ουγγαρίας.
Το κεντρικό μέρος του στέμματος του Κωνσταντίνου Θ' του Μονομάχου.
Αποθησαυρίζεται στο Εθνικό Μουσείο, Βουδαπέστη, Ουγγαρία.



Το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης (Metropolitan Museum of Art, γνωστό και ως Met) έχει δημιουργήσει μία διαδικτυακή πύλη με τίτλο MetPublications, η οποία προσφέρει σταδιακά πλήρη και ανοιχτή πρόσβαση σε όλα σχεδόν τα βιβλία, δελτία, και περιοδικά, δημοσιευμένα από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης από το 1870 μέχρι και σήμερα. Αυτή η ενέργεια του μουσείου είναι εξαιρετικά αξιέπαινη, αφού προσφέρει ανοιχτή πρόσβαση στη γνώση σε ανθρώπους που πιθανόν ούτε μπορούν να επισκέπτονται το μουσείο ούτε έχουν τα μέσα για να αγοράσουν όλα αυτά τα ενδιαφέροντα βιβλία και τους καταλόγους των μουσειακών εκθέσεων.


Η διαδικτυακή παρουσία του Μητροπολιτικού Μουσείου Τέχνης της Νέας Υόρκης.
Η διαδικτυακή παρουσία του Μητροπολιτικού Μουσείου Τέχνης της Νέας Υόρκης.


Από τις πολλές πηγές που μπορείτε τώρα να εξερευνήσετε στη διαδικτυακή πύλη, υπάρχει μία που νομίζω πρέπει να επισημανθεί: η MetPublications προσφέρει τώρα πρόσβαση σε 370 εξαντλημένους καταλόγους τέχνης από προηγούμενες εκθέσεις του μουσείου. Μπορείτε να διαβάσετε τα βιβλία σε απευθείας σύνδεση ή να τα κατεβάσετε σε μορφή PDF. Αν και πρέπει να σας προειδοποιήσω ότι τα αρχεία PDF παίρνουν κάποιο χρόνο να κατέβουν και για αυτό πρέπει να είστε υπομονετικοί. Επίσης είναι τέτοιας μορφής που δεν μπορείτε να αντιγράψετε το κείμενο χωρίς πρώτα να το μετατρέψετε με ένα πρόγραμμα οπτικής αναγνώρισης χαρακτήρων (OCR).
 

MetPublications, η διαδικτυακή πύλη του Μητροπολιτικού Μουσείου Τέχνης της Νέας Υόρκης.
MetPublications, η διαδικτυακή πύλη του Μητροπολιτικού Μουσείου Τέχνης της Νέας Υόρκης.


Ανάμεσα στα βιβλία και στους καταλόγους αυτούς υπάρχουν και αρκετά που αφορούν το Βυζάντιο και τη Μεσαιωνική Ευρώπη και τέχνη. Τέσσερα από αυτά είναι διαθέσιμα και από τη λειψανοθήκη σε αυτήν εδώ την ανάρτηση (scribd) για να κατεβαίνουν ευκολότερα, αλλά και ως δείγμα του τι μπορεί να βρει κανείς εκεί.



Τρίτη, 9 Απριλίου 2013

76 - Το σύγχρονο εμπόριο αγίων λειψάνων στη Δύση


Μεταλλική λειψανοθήκη με ιερά λείψανα αγίων και μαρτύρων "δεμένα" με ειδικές σφραγίδες.
Μεταλλική λειψανοθήκη με ιερά λείψανα αγίων και μαρτύρων "δεμένα" με ειδικές σφραγίδες. Η αυθεντικότητά τους αποδείχτηκε από τα Βασιλικά Αρχεία της πόλης Courtrai του Βελγίου. Το αυθεντικό  σφράγισμά τους έγινε μεταξύ των ετών 1682 - 1699. Σήμερα πωλούνται από τον φημισμένο Ολλανδικό Οίκο Αντικέρ FLUMINALIS (Απρίλιος 2013).

Έχω διαβάσει ότι για πολλά χρόνια δεν είχε χειροτονηθεί κανένας ιερέας στο Βέλγιο από την Καθολική Εκκλησία. Ναοί κλείνουν λόγω έλλειψης ποίμνιου ή αλλάζουν χρήση - παύουν πια να είναι ναοί. Τα περισσότερα μοναστήρια, αββαεία όπως λέγονται εδώ, έχουν κλείσει ήδη από τα τέλη του 19ου αιώνα και τα ελάχιστα που επιβιώνουν ακόμα απασχολούνται κατά κύριο λόγο με την επιστημονική έρευνα και τις εκδόσεις. 'Ετσι σταδιακά, το περιεχόμενο των εκκλησιών και των αββαείων, από την επίπλωσή τους μέχρι τη διακόσμησή τους, ανάμεσα στα οποία ιερά σκεύη, αλλά και λειψανοθήκες με λείψανα αγίων και μαρτύρων, πλειστηριάζονται και καταλήγουν στους αντικέρ και στην ελεύθερη αγορά προς πώληση. Βέβαια αρκετά καταλήγουν σε μουσεία ή ακόμη και σε άλλες εκκλησίες, σε άλλες χώρες.

Σκεφτόμουν να γράψω μερικές αναρτήσεις με θέμα το σύγχρονο εμπόριο ιερών λειψάνων στη Δύση, όπως αυτό αντικατροπτίζεται στο παγκόσμιο διαδίκτυο και ιδιαίτερα τώρα που όπως φαίνεται η αγορά αυτή μοιάζει να ανθεί, αλλά το θέμα είναι τεράστιο για τον γράφοντα και έτσι θα ξεκινήσω με κάτι απλό: τα μικροτεμάχια λειψάνων με πιστοποιητικό αυθεντικότητας.


Μικροτεμάχια λειψάνων με τα πιστοποιητικά αυθεντικότητάς τους.
Μικροτεμάχια λειψάνων με τα πιστοποιητικά αυθεντικότητάς τους.



Τα περισσότερα ιερά λείψανα συνοδεύονται από ένα έγγραφο που πιστοποιεί την αυθεντικότητά τους και συνήθως είναι γραμμένο στα λατινικά. Βέβαια πολλές φορές, επειδή τα λείψανα τοποθετούνται σε θήκες προς προσκύνηση πάνω στα αλτάρια των καθολικών εκκλησιών, ενώ τα πιστοποιητικά σε κάποιο συρτάρι, σε κάποιο γραφείο, είναι σχετικά εύκολο τα πιστοποιητικά αυθεντικότητας να εκπέσουν και να χαθούν στο διάβα του χρόνου.

Το έγγραφο που συνοδεύει τα λείψανα αναφέρεται συνήθως ως έγγραφο πιστοποίησης αυθεντικότητας λειψάνου. Αυτό το έγγραφο περιέχει μια ποικιλία από χρήσιμες και αναγκαίες πληροφορίες.

Στην κορυφή του εγγράφου είναι το όνομα των αρχών που έχουν πιστοποιήσει το λείψανο ως γνήσιο. Στο κύριο μέρος βρίσκονται επίσης το όνομα του ανθρώπου από τον οποίον προέρχεται το λείψανο και μερικές φορές η αιτία αγιοσύνης του. Υπάρχει επίσης μια περιγραφή του ίδιου του λειψάνου καθώς και της θήκης στην οποία τοποθετήθηκε. Στο κάτω μέρος βρίσκονται η ημερομηνία έκδοσης, η σφραγίδα του γραφείου, ο αριθμός μητρώου και η υπογραφή του προσώπου που πιστοποιεί την αυθεντικότητα του λειψάνου.

Όταν το λείψανο είναι μικροτεμάχιο περιέχεται σε θήκη που ενσωματώνεται στο έγγραφο. Στη πίσω μεριά υπάρχει μια σφραγίδα από κόκκινο κερί. Το λείψανο το ίδιο συγκρατείται στη θέση του μέσα στο μενταγιόν από ίνες (κλωστές) που περνούν από πάνω του. Οι ίνες διαπερνούν το έγγραφο και τη θήκη και διασταυρώνονται από αντίθετες πλευρές. Όλο το σύμπλεγμα των ινών σφραγίζεται με κερί που φέρει τα διακριτικά της θρησκευτικής αρχής που εκδίδει το έγγραφο. Αυτή η σφραγίδα και η διαδικασία κλειδώματος (ίνες και σφραγίδα) δεν πρέπει ποτέ κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες να σπάσουν, αφού προστατεύουν την ακεραιότητα και την εγκυρότητα της πιστοποίησης της αυθεντικότητας του λειψάνου. Ακόμη και αν το έγγραφο έχει χαθεί, αλλά η σφραγίδα είναι άθικτη, είναι δύσκολο, αλλά όχι αδύνατο, να πάρει ο ιδιοκτήτης του νέο έγγραφο πιστοποίησης αυθεντικότητας λειψάνου που θα παραχθεί στη Ρώμη.

Μερικά παραδείγματα του τρόπου του κλειδώματος των λειψάνων με σφραγίδα και ίνες:

 Μερικά παραδείγματα του τρόπου του κλειδώματος των λειψάνων με σφραγίδα και ίνες Μερικά παραδείγματα του τρόπου του κλειδώματος των λειψάνων με σφραγίδα και ίνες

Μερικά παραδείγματα του τρόπου του κλειδώματος των λειψάνων με σφραγίδα και ίνες Μερικά παραδείγματα του τρόπου του κλειδώματος των λειψάνων με σφραγίδα και ίνες


Λείψανα με τις θήκες τους αλλά χωρίς τα πιστοποιητικά αυθεντικότητάς τους:

Λείψανα με τις θήκες τους αλλά χωρίς τα πιστοποιητικά αυθεντικότητάς τους
Διάφορα λείψανα.

Λείψανα με τις θήκες τους αλλά χωρίς τα πιστοποιητικά αυθεντικότητάς τους
Διάφορα λείψανα.
 


Κυριακή, 7 Απριλίου 2013

75 - Το αναστημένο σώμα (θα είναι το αυτό και ουκ αυτό)


Το αναστημένο σώμα
«το σώμα της ταπεινώσεως ημών» θα το «μετασχηματίσει» ο Κύριος,
ώστε να γίνει «σύμμορφον τω σώματι της δόξης του Θεού».


Λέγει ο Απόστολος Παύλος στους Κολοσσαείς: «όταν ο Χριστός φανερωθή, η ζωή ημών, τότε και υμείς συν ούτω φανερωθήσεσθε εν δόξη». Και στην προς Φιλιππησίους επιστολή τονίζει ότι: «το σώμα της ταπεινώσεως ημών» θα το «μετασχηματίσει» ο Κύριος, ώστε να γίνει «σύμμορφον τω σώματι της δόξης του Θεού». Η εν δόξη φανέρωση του ανθρώπου σημαίνει πρώτον μεταμόρφωση του σώματός του, αλλαγή της μορφής του. Θα αποκτήσει ο κάθε άνθρωπος σώμα «ετέρας μορφής» σαν το αναστημένο σώμα του Χριστού. Αυτή είναι η πρώτη φανέρωση· η ετερότητα της μορφής, η αλλαγή της μορφής και του σώματος του κάθε ανθρώπου.

Το σώμα μας «σπείρεται εν φθορά, εγείρεται εν αφθαρσία· σπείρεται εν ατιμία, εγείρεται εν δόξη· σπείρεται εν ασθενεία, εγείρεται εν δυνάμει· σπείρεται σώμα ψυχικόν, εγείρεται σώμα πνευματικόν». Άρα, το αναστημένο σώμα θα είναι άφθαρτο, δοξασμένο, δυνατό και πνευματικό. Παρά ταύτα, θα είναι το «αυτό και ουκ αυτό», και, ενώ θα παρουσιάζει ιδιότητες διαφορετικές, θα διατηρεί γνωρίσματα της επί της γης παρουσίας του.

Το αναστημένο σώμα
Ενώ προέτρεψε τον απόστολο Θωμά και τους άλλους αποστόλους να τον ψηλαφήσουν,
στην αγία Μαρία την Μαγδαληνή είπε «μη μου άπτου».

Ο Κύριος απέκτησε ένα σώμα μετά την Ανάσταση το οποίο είχε μια ιδιάζουσα λεπτότητα· παρουσιαζόταν ενώπιον των μαθητών Του στο υπερώον «των θυρών κεκλεισμένων» και γινόταν άφαντος, ενώ συνομιλούσε μαζί τους. Μετείχε τροφής «οικονομικώς», ενώ δεν είχε ανάγκη να συντηρηθεί. Το έκανε αυτό ο Κύριος, γιατί είχαν ανάγκη οι απόστολοι να πιστέψουν. Εψηλαφείτο και δεν ήτο απτόμενος. Ενώ προέτρεψε τον απόστολο Θωμά και τους άλλους αποστόλους να τον ψηλαφήσουν, στην αγία Μαρία την Μαγδαληνή είπε «μη μου άπτου». Το αναστημένο σώμα του Χριστού παρουσιάζει ιδιώματα ιδιάζουσας λεπτότητος.



Τετάρτη, 3 Απριλίου 2013

74 - Τίμιο Ξύλο από τα Ιεροσόλυμα (φωτογραφίες)


Τίμιο Ξύλο από τα Ιεροσόλυμα



Στο Ελληνορθόδοξο Πατριαρχείο Ιεροσολύμων φυλάσσονται μερικές από τις ωραιότερες σταυροθήκες με τεμάχια Τιμίου Σταυρού του Χριστού. Δύο από αυτές μπορούμε να δούμε και στις παρακάτω φωτογραφίες. Η μία σταυροθήκη μάλιστα φέρει και ένα από τα μεγαλύτερα τεμάχια Τιμίου Σταυρού παγκοσμίως.

Το Ελληνορθόδοξο Πατριαρχείο Ιεροσολύμων αποτελεί «πρεσβυγενές» πατριαρχείο του Ορθόδοξου Χριστιανισμού. Ιστορικά, ανάγει την ύπαρξή του στην αρχαιότερη χριστιανική Εκκλησία της Ιερουσαλήμ, η οποία ιδρύθηκε εκεί αμέσως μετά τη σταύρωση και την ανάσταση του Ιησού Χριστού το έτος 33 μ.Χ., και για τον λόγο αυτό αυτοαποκαλείται και «Μήτηρ πασν τν κκλησιν».

Τις πρώτες βάσεις της εκκλησίας της Ιερουσαλήμ έθεσαν οι Απόστολοι με συνέπεια να δεχθεί και τους πρώτους διωγμούς Χριστιανών και Εβραίων. Πρώτοι μάρτυρες εκείνης της εκκλησίας ήταν ο πρωτομάρτυρας Στέφανος που λιθοβολήθηκε από τους συμπατριώτες του και ο Απόστολος Ιάκωβος ο οποίος έπεσε θύμα των διωγμών των Ιουδαίων κατά των Χριστιανών. Στη «νεόπηκτη» αυτή Εκκλησία από την πρώτη Σύνοδο, γνωστότερη ως Σύνοδος των Αποστόλων, διαχωρίστηκε ο Ιουδαϊσμός από τον Χριστιανισμό και ασφαλώς οι σχέσεις του Μωσαϊκού Νόμου από το Ευαγγέλιο.

Δευτέρα, 1 Απριλίου 2013

73 - Πόσο Τίμιο Ξύλο υπάρχει σήμερα στον κόσμο;

Τεμάχιο Τιμίου Σταυρού στο Αυτοκρατορικό Θησαυροφυλάκειο της Βιέννης. http://leipsanothiki.blogspot.be/
Το Τίμιο Ξύλο του Ρωμανού Γ΄ του Αργυρού. Τεμάχιο Τιμίου Σταυρού
(ο κάθετος βραχίονας) που φέρει οπή από καρφί της Σταύρωσης.

Αυτοκρατορικό Θησαυροφυλάκειο της Βιέννης, παλάτι Hofburg.

Άραγε πόσα τεμάχια Τιμίου Σταυρού να υπάρχουν σήμερα στον κόσμο; Είναι μία ερώτηση που ρωτούν φίλοι της λειψανοθήκης, αφού κάθε τόσο παρουσιάζονται εδώ τεμάχια Τιμίου Ξύλου σε ωραιότατες και μάλιστα βυζαντινές σταυροθήκες.


Η εύρεση του Τιμίου Σταυρού από την Αγία Ελένη, τοιχογραφία, 1385, Agnolo GADDI, Φλωρεντία. http://leipsanothiki.blogspot.be/
Η εύρεση του Τιμίου Σταυρού από την Αγία Ελένη, τοιχογραφία, 1385, Agnolo GADDI, Φλωρεντία.
Ο πίνακας δείχνει την εύρεση των τριών σταυρών, του Χριστού και των δύο ληστών (δεξιά)
και τη δοκιμή για το ποιός από αυτούς ήταν ο αληθινός Σταυρός του Χριστού (αριστερά).
Σύμφωνα με τη πιο διαδεδομένη παράδοση σε Ανατολή και Δύση, αγγίξανε με τους σταυρούς
μία πρόσφατα νεκρή γυναίκα, η οποία αναστήθηκε, όταν την άγγιξε ο τρίτος σταυρός,
αποκαλύπτοντας με αυτό το τρόπο τον Τίμιο Σταυρό του Χριστού.  

Ίσως δεν είναι γνωστό στο ευρύτερο κοινό, αλλά το 1961 εκδόθηκε από το Γαλλικό Ινστιτούτο Βυζαντινών Σπουδών στο Παρίσι, η εργασία ζωής του Anatole Frolow με τον τίτλο: La relique de la Vraie Croix. Recherches sur le développement d'un culte ( = Το λείψανον του Αληθούς Σταυρού. Έρευνες επί της εξελίξεως μίας λατρείας) και το οποίο απαντά ακριβώς σε αυτό το ερώτημα.


Το λείψανον του Αληθούς Σταυρού. Έρευνες επί της εξελίξεως μίας λατρείας. Το έργο ζωής του Anatole Frolow (εξώφυλλο). http://leipsanothiki.blogspot.be/
Το λείψανον του Αληθούς Σταυρού. Έρευνες επί της εξελίξεως μίας λατρείας.
Το έργο ζωής του Anatole Frolow (εξώφυλλο).

Στο βιβλίο αυτό ο Anatole Frolow έχει καταχωρήσει κάθε παραπομπή σε τεμάχιο Τιμίου Σταυρού, που απαντάται είτε σε πρωτογενείς πηγές, πχ Πατέρες της Εκκλησίας, είτε σε δευτερεύουσες πηγές, όπως μητρώα θησαυρών εκκλησιών, απογραφές κινητών αντικειμένων εκκλησιαστικής τέχνης Μητροπόλεων, Πατριαρχείων, Ιερών Μονών κτλ. 


72 - Αποτμήματα λειψάνου του Αγίου Νικολάου, αρχιεπισκόπου Μύρων της Λυκίας



Αποτμήματα του λειψάνου του Αγίου Νικολάου, αρχιεπισκόπου Μύρων της Λυκίας.
Αποτμήματα του λειψάνου του Αγίου Νικολάου,
αρχιεπισκόπου Μύρων της Λυκίας.


Στον Ιερό Ναό της Αγίας Αικατερίνης στη Θεσσαλονίκη βρίσκονται από την Πέμπτη 28 Μαρτίου 2013 για προσκύνηση αποτμήματα του λειψάνου του Αγίου Νικολάου, αρχιεπισκόπου Μύρων της Λυκίας.


Αποτμήματα του λειψάνου του Αγίου Νικολάου, αρχιεπισκόπου Μύρων της Λυκίας.
Αποτμήματα του λειψάνου του Αγίου Νικολάου,
αρχιεπισκόπου Μύρων της Λυκίας.



Τα αποτμήματα του λειψάνου του Αγίου Νικολάου φυλάσσονται στην Ιερά Πατριαρχική και Σταυροπηγιακή Μονή του Αγίου Νικολάου στην Άνδρο και θα παραμείνουν στον Ιερό Ναό της Αγίας Αικατερίνης στη Θεσσαλονίκη έως και την Τετάρτη 10 Απριλίου 2013. 


Λεπτομέρεια της αργυρής ρωσικής λάρνακας του 17ου αιώνα που αποθησαυρίζεται στην Ιερά Μονή Θεοβαδίστου Όρους Σινά, Αγίας Αικατερίνης.
Λεπτομέρεια της αργυρής ρωσικής λάρνακας του 17ου αιώνα που αποθησαυρίζεται
στην Ιερά Μονή Θεοβαδίστου Όρους Σινά, Αγίας Αικατερίνης.

Η λειψανοθήκη ευχαριστεί τον Αιδεσιμώτατο Πρεσβύτερο π. Ευθύμιο Μερτζάνη για την παροχή των φωτογραφιών των αποτμημάτων του λειψάνου του Αγίου Νικολάου, αρχιεπισκόπου Μύρων της Λυκίας.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...